Ohara

Ohara

Ikebana en Ohara

De eerste man die vernieuwing bracht in Ikebana was Unshin Ohara, geboren als Fusagoro Takada.
Hij werd in 1861 geadopteerd door de rijke koopmansfamilie Ohara in Matsue.
Hij gaf zijn training als beeldhouwer op en verdiepte zich in de bloemschikkunst.

UNSHIN OHARA (1861-1916)

Stichting van de Ohara school door Unshin Ohara.
Hij creeerde zijn eigen schikkingen en presenteerde nieuwe stijlen.Om dit te doen ontwikkelde hij een platte schaal waarin het mogelijk was om landschappen te maken.
Hij introduceerde ook de fel gekleurde westerse bloemen die toen hun intrede deden in Japan en ontwikkelde de 3- en 5 kleurenschikking. Dit was de geboorte van Moribana welke vandaag nog steeds de basisstijl van de school is.

KOUN OHARA (1880-1938)

Koun Ohara nam de school over. Hij stelde tentoon op de meest ongewone plaatsen zoals markten en winkels. Het was zijn bedoeling om Ikebana te promoten aan het grote publiek.Hij moderniseerde de leermethode en legde de regels vast van de Moribana stijl, ontworpen door zijn vader.

HOUN OHARA (1908-1995)

De derde grootmeester, ontwikkelde de typische landschappen, Rimpa’s en Bunjin schikkingen.
De inspiratie voor de Rimpa kwam van de muurschilderingen, de schermen en de waaiers uit de 17de eeuw. De Chineze kunst stond model voor de Bunjin. Tijdens zijn reizen stichte hij afdelingen over heel de wereld.

NATSUKI OHARA (1949-1992)

Voor de 80ste verjaardag van de school werd Natsuki Ohara aangeduid om Houn Ohara op te volgen bij diens overlijden. In 1985 ontwikkelde hij de Hanamai stijl (dansende bloemen) en de Hana-Isho vormen. Hij stierf in 1992 op 42 jarige leeftijd.

1995

In maart van dat jaar sterft de waarnemende grootmeester Houn Ohara.
Datzelfde jaar wordt over heel de wereld de 100ste verjaardag gevierd van het bestaan van de Ohara School.Natsuki Ohara werd postuum benoemd tot vierde grootmeester. Wakako Ohara werd benoemd tot waarnemend grootmeesteres tot haar neef HIROKI OHARA, die aangeduid werd als toekomstig vijfde grootmeester, zijn opleiding voltooid heeft.

2010 : het jaar waarin Hiroki Ohara benoemd wordt tot 5de grootmeester van de Ohara School. Ms Wakako Ohara wordt benoemd tot chief executive.


Van de jonge 5de grootmeester Hiroki wordt verwacht dat hij de Ohara School succesvol verder leidt in de 21e eeuw.

De Ohara School heeft , met hoofdkantoren in Tokyo, Osaka en Kobe , 158 chapters in Japan , 57 chapters en 27 studiegroepen buiten Japan , meer dan 1 miljoen studenten over de hele wereld.

Historiek Ohara Chapter Belgium

Het Ohara Chapter Belgium werd gesticht te Thuin op 21 maart 1991 met als stichtende leden : Anne Marie Rigal, Godelieve Van den Heuvel, Martine Bingen, Christiane Persoons, Lutgart Minami, Greta Vervoort.

Een eerste tentoonstelling werd gehouden in het kasteel van Hélécine, ten voordele van Artsen zonder Grenzen. Het chapter werd officieel ingehuldigd door een grootse demonstratie o.l.v. de Japanse grootmeester : Mr.Tomita in het Cultureel Centrum te Ukkel.

In 1993 neemt het chapter deel aan een Ikebanatentoonstelling in het stadhuis van Antwerpen ter gelegenheid van “Antwerpen 93 : culturele Hoofdstad van Europa” en van het bezoek van de Japanse Keizer en Keizerin.

Reeds in 1995 bood de directeur van de Plantentuin van Meise, de heer Rammeloo, ons chapter de kans een tentoonstelling te organiseren in het kasteel van Bouchout. Het was het begin van een nauwe en hechte samenwerking. Jaren later hebben tal van andere Ikebanaverenigingen in België hun thuishaven gevonden in de Plantentuin.

Gedurende ons 30 jarig bestaan werden workshops en tentoonstellingen georganiseerd, zowel in Vlaanderen als in Wallonië : Hélécine, Morlanwelz, Deurne, Alden Biesen, Merksem, Brasschaat, Herentals, Bouwel, Melsele, Gent, Meise, Luxemburg, Dourbes, Heer-sur-Meuse, Cul des Sarts, Spa. Dit onder leiding van zowel onze Belgische Ikebanameesters als o.l.v. Japanse en Europeese Ikebanameesters.

De activiteiten van het chapter beperkten zich echter niet tot het loutere Ikebanagebeuren. De verbondenheid met andere kunstvormen en culturen zoals keramiek, glaskunst, schilderkunst, beeldhouwkunst, kalligrafie, plantkunde, enz., opende een brede waaier van interesse en blijft onze horizon verruimen en verrijken.

In 30 jaar tijd behaalden meerdere Chapterleden hun leraars- en mastersdiploma en trachten we mensen kennis te laten maken met de kunst van de natuur :

een allesomvattende kunst , een levenskunst.